Centralny Port Komunikacyjny ogłosił postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na budowę terminala nowego lotniska. Jego ogłoszenie zapowiedział wczoraj premier Donald Tusk. Oferty można składać do 29 sierpnia.
Przewidziano dwustopniową procedurę wyboru wykonawcy. Pierwszy etap ma wyłonić od 3 do 5 podmiotów, które w drugim stadium zostaną zaproszone do dialogu konkurencyjnego. Jeśli jednak chętnych spełniających kryteria będzie mniej, CPK zastrzega sobie prawo do unieważnienia przetargu.
Przypomnijmy: premier Donald Tusk zapowiedział wczoraj, że
w postępowaniu będą preferowane polskie firmy. Ich interesy ma zabezpieczać „szczególny sposób postępowania” zleceniodawcy.
Wartość przetargu ma przekraczać 5 miliardów złotych. Zwycięzca będzie musiał wnieść zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 5% ostatecznej kwoty.
Według szacunków CPK, które mogą się jeszcze zmienić, umowa może zostać podpisana w grudniu roku 2026, a jej przedmiot zostać wykonany niemal dokładnie 5 lat później. Oznacza to że jeśli – zgodnie z zapowiedziami obecnej ekipy – lotnisko i węzeł kolejowy mają zacząć działać w roku 2032, czasu na odbiory pozostanie niewiele.
Zwraca uwagę zastosowanie bardzo rozbudowanego prawa opcji. Obejmuje ono aż 10 wariantów, z których drugi i trzeci są wobec siebie konkurencyjne (nie będą mogły być realizowane łącznie). Zakres Opcjonalny I polega na zaprojektowaniu i wykonaniu posadowienia pośredniego dla budynku terminala oraz pirsów B, C i D. Zakres drugi to zaprojektowanie i budowa Etapu 2 w sposób ciągły, bez robót utraconych, a trzeci – z koniecznością demontażu lub przebudowy już wykonanych elementów.
- Zakres Opcjonalny IV – wykonanie, w części PTB odpowiadającej PAL 0.8, robót budowlanych i dostaw (z montażem, uruchomieniem oraz O&M) dla następujących elementów i urządzeń: chodniki ruchome, schody ruchome, windy – wraz z odpowiednią Dokumentacją Uzupełniającą.
- Zakres Opcjonalny V – wykonanie, w części PTB odpowiadającej PAL 0.8, robót budowlanych i dostaw (z montażem, uruchomieniem oraz O&M) dla następujących elementów i urządzeń: rękawy pasażerskie – wraz z odpowiednią Dokumentacją Uzupełniającą.
- Zakres Opcjonalny VI – wykonanie, w części PTB odpowiadającej PAL 0.8, robót budowlanych i dostaw (z montażem, uruchomieniem oraz O&M) dla następujących elementów i urządzeń: urządzenia kontroli bezpieczeństwa RTG – wraz z odpowiednią Dokumentacją Uzupełniającą.
- Zakres Opcjonalny VII – wykonanie robót budowlanych i dostaw (z montażem, uruchomieniem oraz O&M) dla następujących elementów i urządzeń: kładki piesze łączące budynek terminala pasażerskiego z wiaduktem w strefie podjazdu drogowego – wraz z odpowiednią Dokumentacją Uzupełniającą.
- Zakres Opcjonalny VIII – wykonanie, w części PTB stanowiącej rozszerzenie do PAL 1+, robót budowlanych i dostaw (z montażem, uruchomieniem oraz O&M) dla następujących elementów i urządzeń: chodniki ruchome, schody ruchome, windy – wraz z odpowiednią Dokumentacją Uzupełniającą.
- Zakres Opcjonalny IX – wykonanie, w części PTB stanowiącej rozszerzenie do PAL 1+, robót budowlanych i dostaw (z montażem, uruchomieniem oraz O&M) dla następujących elementów i urządzeń: rękawy pasażerskie – wraz z odpowiednią Dokumentacją Uzupełniającą.
- Zakres Opcjonalny X – wykonanie, w części PTB stanowiącej rozszerzenie do PAL 1+, robót budowlanych i dostaw (z montażem, uruchomieniem oraz O&M) dla następujących elementów i urządzeń: urządzenia kontroli bezpieczeństwa RTG – wraz z odpowiednią Dokumentacją Uzupełniającą.
Projekt budowlany terminala jest już gotowy, ale nie został jeszcze odebrany. Opracowała go renomowana firma Foster and Partners. – Projekt jest przepiękny i bardzo funkcjonalny. Lotnisko CPK będzie doskonałe pod kątem operacyjnym oraz bardzo wygodne dla pasażerów. Będziemy mieli najlepsze lotnisko w Europie – mówi Rynkowi Lotniczemu członek zarządu CPK Dariusz Kuś. W projekcie przewidziano możliwość szybkiej adaptacji obiektu, pozwalające zwiększyć jego przepustowość z 34 do 36 lub nawet 38 milionów pasażerów rocznie.
Późnym wieczorem 28 maja informacje o dialogu konkurencyjnym i ogłoszeniu postępowania zostały także opublikowane na platformie przetargowej CPK.